top of page
  • תמונת הסופר/תברק גומבוש

אש השר



הפוסט הבא לא ידבר יותר מדי אל הקהל הרחב. הוא יתאים יותר למטפלים וסטודנטים עם רקע ברפואה סינית.


מה זה אש השר?

אש השר זה ביטוי ששמעתי הרבה פעמים במהלך הלימודים, לא תמיד היה ברור על מה מדובר, דברי היסודות והפילוסופיה הסיניים לפעמים הופכים למובנים יותר רק עם הזמן ועם נפילת אסימונים במשך השנים.

מסתבר שאש השר היה ביטוי מסובך יותר מאחרים, קודם כל, בגלל שהוא יכול לתאר שלושה דברים שונים.

1- סינדרומים שקשורים לMING MEN , שער החיים שנמצא בין הכליות.

2- הקשר של PC וTW לאלמנט האש בחמשת האלמנטים. HT וSI קשורים לאש הרגילה, אש הקיסר, PC וTW קשורים לאש אחרת, אש השר.

3- כל מיני פתולוגיות שקשורות בכלל לכבד וכיס המרה.


אש השר והMING MEN

בתכלס אפשר להגיד ששני המושגים האלו אומרים אותו דבר. כמו הנוזל הרותח בהרי געש, מתחת לאדמה הוא נקרא "מאגמה" ומחוץ לאדמה "לבה". ככה אפשר גם להסתכל על האש הזאת שקשורה מאוד לSHAO YIN, בין הכליות קוראים לה MING MEN ובמקומות אחרים "אש השר".


אש השר וPC וTW

הלב מלא ב"אש הקיסר" והוא מקרין את החום הזה גם לסביבה שלו, לפרידקרד שעוטף את הלב ומגן עליו יש יכולת לספוג חום, אותה הוא מנצל גם כדי להגן על הלב מפני פתוגנים של חום וגם כדי לקבל חלק מהאש של הקיסר ולהפוך אותה לאש שלו, אש השר.

כמו שאמרנו כבר קודם, הקשר לSHAO YIN מאוד חזק, הPC קיבל את אש השר מהלב, הTW מקבל אותה מהכליות. אותו ניצוץ של צ'י המקור שמגיע מהMING MEN כדי להתחיל כל פעולה בגוף עובר דרך שלושת המחממים שמגיעים לכל חלק וחלק, לכן אש השר הזאת קשורה גם אליהם.


אש השר וLIV וGB

פה בעצם קבור הכלב. יש כל מיני פתולוגיות של הכבד וכיס המרה שכוללות בתוכן חום. "התפרצות אש בכבד" "לחות חמה בכבד" "עליית יאנג הכבד" "חום ולחות בכיס המרה". בביסוס של הרפואה הסינית עלתה השאלה, מאיפה מגיע החום הזה לאיברים האלה? והקשר של אש השר הוא זה שפותר את התעלומה. החום מגיע מהSHAO YIN, הלב והכליות אל חבריהם הקרובים הפריקרד והמחמם המשולש ומהם הוא עובר אל בני הזוג שלהם עם אותו שם, אלו שמקבילים אליהם ביד וברגל, הכבד וכיס המרה.


לסיכום, אש השר הוא מושג שמשתמשים בו יותר לרקע והתאוריה והוא לא הכי חשוב מבחינה קלינית. הוא יוצא מהMING MEN או מהלב, מעודד את התנועות והשינויים בגוף וגם קשור לכל מיני בעיות שאנחנו רואים בכבד וכיס המרה.


יש עוד מושגים שאתם לא בטוחים לגביהם? ספרו לי ואכתוב גם עליהם.

238 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page