top of page
  • תמונת הסופר/תברק גומבוש

שבעת סוגי המנוחה



מנוחה היא דבר נפלא שנחוץ לגוף שלנו כדי לתפקד כמו שצריך, להתאושש מאתגרי היום יום ואפילו כדי להחלים טוב יותר מפציעות ומחלות. כמו המון דברים אחרים, גם את כמות המנוחה הרצויה אורח החיים המודרני נוטה לא לאפשר. אני בטוח שקרה לכם בעבר שישנתם טוב למשך זמן שנראה לכם מספיק במהלך הלילה ועדיין לא התרעננתם ונשארתם תשושים. איך זה יכול להיות? הרי שינה היא המנוחה האולטימטיבית. זה נכון, שינה חשובה לנו, אבל היא פותרת בעיקר את העייפות הפיזית. חוץ מעייפות פיזית יש עוד 6 גורמים שונים שיכולים למנוע מאיתנו את חידוש האנרגיה של הגוף. אני אספר לכם כאן על 7 סוגי המנוחה שנדרשים לנו כדי להתרענן ולהתחדש. אולי אתם מנסים כל הזמן לנוח בצורה מסוימת שבכלל לא משפיעה על מה שגורם לכם לתחושת העייפות והגיע הזמן לשנות את זה.


1 – מנוחה פיזית:

זה מה שכולנו מכירים טוב מאוד. עבדנו קשה, התעייפנו ועכשיו צריך לנוח, אחרת נהיה גמורים מעייפות. כמו שכתבתי קודם, החיים המודרניים לא תמיד מאפשרים לנו את המנוחה הפיזית הזאת, בין אם עובדים קשה מדי או מעדיפים לראות סרטים במקום ללכת לישון ולצבור מספיק שעות שינה בלילה. אבל שנת לילה טובה היא לא הפתרון היחיד שמאפשר לנו מנוחה פיזית. אפשר גם לתפוס איזה "נמנום כוח" (Power Nap) במהלך היום ולחדש כוחות, או לבצע כמה פעולות יותר אקטיביות משכיבה על הגב ונחירה. למשל מתיחות נעימות וטובות, עיסוי מרגיע, בין אם זה משהו פשוט מבן או בת הזוג או ללכת לאיש מקצוע ואפילו ישיבה ארגונומית בזמן העבודה. כל אלה יכולים להקל על התשישות הפיזית לא פחות טוב משנת לילה ארוכה.


2 – מנוחה מנטאלית:

המנטאליות שלנו מתעייפת ומתרוקנת כשאנחנו חושבים יותר מדי ומוטרדים מכמויות המידע שאנחנו חייבים לזכור. למקרים כאלו לא בטוח ששינה תעזור. אפילו להיפך, חוסר מנוחה מנטאלית יכול להפריע לשינה תקינה. מכירים את זה שאתם לא נרדמים כי חושבים על מחר וכל מה שצריך לעשות לגביו? זה קורה בגלל שאנחנו אמנם עייפים פיזית, אבל מנטאלית עוד גועשים. כדי לתת למוח שלנו את המנוחה הזאת אפשר לעשות כמה דברים מאוד פשוטים. למשל לכתוב רשימת משימות (To Do), דבר שיגרום לכל המטלות לצאת החוצה ולעבור על הדף או המסך, לתת למוח את המנוחה ולשחרר כמה דאגות מהזיכרון. אותו דבר לגבי רשימות אחרות, רשימת קניות, או דברים שצריך לארוז לפני נסיעה, מעבר דירה וכו' יעזרו לנו לנוח מבחינה מנטאלית. חוץ מרשימות כדאי ללמוד לקחת הפסקה מפתירת בעיות. זה כולל גם בעיות של העבודה וגם בעיות בבית או דברים אחרים. אני למשל, לא עובד ביום שבת בכלל בכל מה שקשור לרפואה סינית, כתיבה או מטופלים. אפילו אם יש לי זמן פנוי ומוזה, אני עדיין מרשה לעצמי לשחרר את זה וכנ"ל לגבי תיקונים ועבודות בבית. אלא אם זה דחוף במיוחד, זה יחכה ליום אחר. צריך גם לעשות את ההפרדה בין הדרישות והבעיות של העבודה לבין החיים האישיים. בשנים האחרונות, האימיילים, ההודעות והזום מושכים את הצרות של העבודה מעבר לשעות הרגילות במשרד. זה יכול להיות מאוד מרגיז וזה גם מתיש אותנו מנטאלית, כי אין לנו את השקט הזה שאנחנו צריכים מדי פעם. מאז הקורונה, לא מעט אנשים גם עברו לעבוד מהבית וכך הגבולות בין זמן העבודה לזמן הפנוי הטשטשו אפילו יותר. הפתרון הוא למצוא איזה "טקס" קבוע שיפריד בין העבודה לחיים האישיים, זה יכול להיות משהו פשוט, כמו מקלחת או לשבת במרפסת 10 דקות עם כוס תה ירוק ברגע שחוזרים הביתה. וכמובן להשתדל להתנתק מכל דבר שיכול למשוך אותנו חזרה לעולם העבודה בזמן הפנוי שלנו. דבר אחרון שיכול לעזור לנו מאוד למנוחה מנטאלית הוא מדיטציה. אם ניסיתם בעבר לעשות מדיטציה ולא הצלחתם, זה בגלל שזה לא דבר שקל לעשות, בטח לא בהתחלה. לכן אני מציע להתחיל בקטן. יש לי וידאו שהכנתי לפני כמה שנים עם הדרכה של 10 דקות למדיטציה קצרצרה (לינק). אפשר להתחיל מזה. אם תאהבו את זה אפשר להפוך את המדיטציה גם להרגל איכותי לשיפור החיים (לינק – איך ליצור הרגלים טובים).


3 – מנוחה חברתית:

כדי להצליח ליישם מנוחה חברתית אנחנו צריכים לבחן את כל מערכות היחסים שלנו. לשים לב איזה קשרים גורמים לנו להרגיש יותר אנרגטיים וחיוניים ואיזה דווקא מעייפים ומוציאים מאיתנו אנרגיות. זה יכול להיות קשר בעבודה, חברות או אפילו קשר זוגי. אחרי שמבינים איזה אינטראקציות נותנות לנו כוח ואיזה שואבות אותו, אפשר לנסות לבלות יותר זמן בקשרים שמטיבים איתנו. אם אנחנו מודעים לקשר שלא מספק לנו את המנוחה החברתית הנדרשת, אבל אנחנו לא יכולים להימנע ממנו, נצטרך לשמור על מודעות במהלכו ולהשתדל לא לתת לאנרגיה שלנו להיגנב או להתבזבז. יש אנשים שיותר מופנמים וצריכים גם זמנים בהם הם לבד במהלך החיים. אם אתם כאלה, אז זמן פנוי בו זה רק אתם ועצמכם יכול להיות מנוחה חברתית מעולה.


4 – מנוחה רוחנית:

מנוחה רוחנית היא אולי ההפך הגמור ממנוחה שהכרנו עד היום. זה אומר שדווקא במקום להתנתק ולא לעשות כלום, כדי לנוח רוחנית אנחנו צריכים ליזום ולפעול. במשפט אחד, כדי להצליח לקבל את המנוחה הרוחנית הזו, אנחנו צריכים להיות חלק ממשהו שגדול יותר מאיתנו. זה אומר, להתנדב, לעזור, לעבוד בעבודה בעלת ערך מוסף שמבחינתנו נותנת לנו יותר מרק משכורת. אנשים דתיים יכולים לבצע תפילות וטקסים דתיים וזה ייתן להם גם את המנוחה הרוחנית המתבקשת. אבל זה לא שייך רק לדתיים, זה יכול להיות גם אוהד שהולך לצפות במשחק כדורגל או קבוצת שחקני תיאטרון שמופיעה מול קהל.


5 – מנוחה חושית:

זה עוד משהו שהולך ונאבד לנו יחד עם הטכנולוגיה ועוד יותר מאז שהקורונה והזום נכנסו לחיינו. טכנולוגיה מודרנית, מסכים, טלוויזיות, טלפונים ומחשבים כל הזמן גורמים לנו לגירוי יתר של החושים. פרסומות שקופצות לנו מול הפנים ואפילו מסכי ענק ברחובות משתמשים בגירויים האלה כדי למשוך את תשומת הלב שלנו. גם רשתות חברתיות כמו פייסבוק ויוטיוב שאפשר לגלול בהם בלי סוף ולאבד את תחושת הזמן ובמיוחד אפליקציות כמו טיק-טוק שמטיחו לנו לפנים סרטונים אינטנסיביים ברצף בלי הפסקה שואבים מאיתנו את האנרגיה החושית הזו. כבני אדם אנחנו אמורים לשכב על הדשא, לראות את העננים ולהרגיש את הרוח נושבת ולא להיות תקועים באינטראקציות אין סופיות עם המכשירים החשמליים בתוך בניין. כדי לתת לעצמנו את המנוחה החושית הזאת אנחנו נצטרך לקחת מדי פעם הפסקה מהרשתות החברתיות, לכבות גם את ההתראות, כל הצלילים והאורות שרוצים לספר לנו שממש חשוב שמשהו לא חשוב קרה ולהפחית את הפגישות בזום והוידאו כמה שאפשר. אם היה יום מאוד אינטנסיבי מבחינה חושית ורוצים להירגע ולקבל את המנוחה הזו, אפשר לארגן אווירה רגועה יותר בסוף היום. לעמעם את האורות, לשמוע מוזיקה קלילה ונעימה ואפילו להדליק נר או שניים.


6 – מנוחה רגשית:

זו מנוחה שמתרחשת מתי שאנחנו מתנהגים כמו עצמנו, כמו שאנחנו רוצים להיות באמת. נשמע מוזר לא? מתי לא נתנהג כמו עצמנו? יותר ממה שאתם חושבים. זו יכולה להיות דיילת שהעבודה שלה דורשת להמשיך ולחייך אפילו שהנוסעים מעצבנים אותה. זה יכול להיות נהג של הסעת ילדים שממשיך לנהוג בשקט למרות שהילדים עושים טרור באוטובוס והוא רק רוצה לצעוק עליהם ולהוריד אותם. או אפילו נער צעיר שלא יצא מהארון ומסתיר את הזהות וההתנהגות האמיתיים שלו מכולם. אם אתם מרגישים שבחלק גדול מהחיים שלכם אתם לא אותנטיים, תצטרכו את המנוחה הרגשית הזאת. תוכלו לקבל אותה אם תהיו יותר זמן ליד אנשים איתם אתם יכולים להיות עצמכם באמת או אפילו לשוחח עם פסיכולוג או מטפל אחר ולשחרר את הנטל הרגשי הזה החוצה.


7 – מנוחה יצירתית:

כאן מדובר על הערכה. הערכה של היופי שקיים בעולם. זה יכול להיות צפייה בהצגה מרשימה, שמיעה של שיר ומנגינה מעולים בפעם הראשונה או התפעלות מאיזו יצירת אומנות. זה לא חייב להיות רק דברים שנוצרו בידי אדם, אפשר פשוט להנות מהטבע והבריאה, שמיים יפים, הגלים של הים, בעל חיים מיוחד. כל דבר בטבע הוא פלא. זו לא מנוחה מסובכת כל כך, כל מה שנדרש זה ללכת לאיזה מוזיאון, לקרוא ספר טוב או לצאת לטייל ולראות את השקיעה. הבעיה היא שאנחנו נופלים לשגרה המשמימה ושוכחים להנות מהדברים הקטנים במהלך החיים.


אם זיהיתם שחסרות לכם מנוחות מתוך הרשימה, זה די פשוט לקחת אותן. כל מה שצריך זה להבין מה חסר בחיים וליישם אותו. תראו שתרגישו טוב יותר. כדאי לא לנסות להעמיס יותר מדי בבת אחת. אפשר לקחת סוג אחד או שניים של מנוחות, לספק את הצרכים שיפעילו אותן ויגרמו לכם להרגיש טוב יותר. בסופו של דבר אם תצליחו ליישם את זה באופן קבוע, שבועי או יומי תוכלו להשקיע גם בסוגי המנוחות האחרים.



אגב, בתור מטפל אני מרגיש צורך לספר לכם שבזמן טיפול רפואה סינית מקבלים יופי של שילוב מנוחות.


1. פיזית שוכבים על המיטה למשך כ-40 דקות ויכולים להירדם לשנת כוח טובה.


2. דיקור סיני יכול לשחרר את המנטאליות ובמהלך הטיפול יש רוגע שנמשך גם אחריו.


3. המטפל נותן מעצמו תמיד למען המטופלים, לכן גם מבחינה חברתית מקבלים הרבה, יש מטופלים שאוהבים להישאר לבד במהלך הטיפול ואם זו האפשרות שמטיבה איתם זה אפשרי בהחלט.


4. אם אתם מתחברים לטיפול ואוהבים להגיע אליו באופן קבוע הוא יכול להיות אפילו סוג של טקס שישפיע עליכם מבחינה רוחנית.


5. בזמן הטיפול אין מסכים, אין טלפונים, אין צפצופים וזה רק אתם והשקט.


6. תמיד ניתן לשחרר רגשות תקועים בשיתוף שלהם ולהנות ממנוחה נפשית.


7. הדיקור הוא אומנות. אם זה לא מרשים אתכם שאפשר לטפל בגוף והנפש דרך נקודות מסוימות, תשאלו אותי ואני אשמח להסביר לכם כמה זה מסובך ומיוחד.



בקיצור, אם אתם צריכים מנוחה טוטאלית. מוזמנים לפנות אלי ולהגיע לטיפול. ברק.

61 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page