top of page
  • תמונת הסופר/תברק גומבוש

דיקור מערבי – דיקור יבש

עודכן: 15 בנוב׳ 2020


בתקופה האחרונה אני שומע מיותר ויותר אנשים על משהו שנקרא דיקור מערבי או "דיקור יבש". שואלים אותי אם זה עוזר, אם זה קשור לרפואה סינית ומה ההבדל בין הדיקור שאני עושה לדיקור הזה.

אז קודם כל, זה עוזר, במקרים מסויימים. הדיקור היבש יכול לעזור לבעיות שרירים מסויימות ובמקרים רבים בצורה יעילה מאוד, אפילו טיפול אחד יכול לעשות שינוי משמעותי. אבל יש מקרים בהם זה פחות יעזור. למה? בשביל זה צריך להבין איך זה התפתח.


עוד בשנות ה50 (נשמע מזמן אבל אני מזכיר: רפואה סינית קיימת כבר אלפי שנים) ניסו רופאים ופיזיוטרפיסטים להזריק חומרים אנטי דלקתיים בנקודות מסויימות בשרירים של מטופלים שסובלים מכאב. בחירת המיקומים הייתה לפי נקודת הכאב עצמה, או לפי צורת השריר והמיקומים בהם הוא מתחבר לחלקים שונים בגוף. הזריקה עזרה והקלה על הכאב, אבל בשלב מסויים התגלה משהו מדהים, אין טעם להזריק את החומר. ההקלה בכאב התרחשה גם כשדקרו את הנקודות האלו במזרקים ריקים, מכאן הגיע השם "דיקור יבש", כי אין שום נוזל שמוזרק. מאז התקדמו השנים ויש לא מעט רופאים ופיזיוטרפיסטים שמשתמשים בשיטה.

עד כאן הכל נשמע טוב, יופי של שיטה שגם עובדת, אבל האם היא עדיפה על דיקור סיני? ומה הקשר בין שני סוגי הדיקור?

המחטים בהם משתמשים בדיקור היבש הן הרבה יותר עבות, הרי הן כמו צינורות, אמור היה לעבור בהן חומר ולכן הדיקור עצמו כואב יותר. המחטים של הדיקור הסיני דקות באופן משמעותי כי מעולם לא אמור היה לעבור בהן חומר, הן רק מיועדות לשפעול מערכות הגוף.


הקשר של הדיקור היבש לדיקור הסיני הוא שהנקודות בהן בחרו החוקרים המערביים לדקור עם המחטים היבשות מוכרות לרפואה הסינית. דיקור של נקודות רגישות וכואבות הוא חלק מהרפואה הסינית המסורתית, קוראים לנקודות האלו נקודות "ASHI" בסינית הכוונה היא לשתי הברות A שזה כמו שזה נשמה אה \אהה וSHI שהתרגום שלה הוא כן. כלומר בתרגום חופשי "נקודת אה כן כן בדיוק שם".

הנקודות בחיבורים של השרירים נקראות נקודות "טריגר פויינט" וגם הן חלק באסכולה של הרפואה הסינית. הרעיון הוא לדקור את השריר בנקודה קטנה שמשפיעה על כולו. אפשר לראות יופי של דוגמאות באתר הזה: www.triggerpoints.net


אז בעצם מדקר סיני כמוני יכול גם להשתמש בכוח והיעילות של דיקור יבש, רק שזה פחות כואב ובנוסף הרפואה הסינית יכולה לפתור את הבעיה גם אם היא לא נובעת מהשריר. האסכולות והסגנונות האחרים של הדיקור יכולים לפתור כאבים שנובעים ממקורות שונים כמו עצבים, עצמות, בעיות פנימיות וכו'. למשל לכאב של פריצת דיסק ככל הנראה דיקור יבש לא יעזור ודיקור סיני כן. וגם לכאב ראש כמו מיגרנות או כאבי מחזור, דיקור סיני יעזור ודיקור יבש לא יועיל.


לסיכום, דיקור יבש יכול לעזור בחלק מהמקרים, אבל חבל לסבול סתם, דיקור סיני גם פחות כואב, גם יותר מועיל וגם רואה את התמונה המלאה, מטפל באדם כולו ולא רק בשריר הקטן שמציק בגדול.

390 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page