top of page
  • תמונת הסופר/תברק גומבוש

דיקור מסביב לעולם




אחת הסיבות בזכותן בחרתי לעסוק ברפואה סינית היא כמות החומר האין סופית. תמיד אפשר ללמוד משהו חדש, תמיד להתחזק, תמיד להשתפר ותמיד למצוא דרכים טובות יותר לעזור לכם - המטופלים.

עם הזמן מצאתי את עצמי לומד עוד ועוד שיטות, סגנונות וסודות שבשבילכם יראו מאוד דומים, אבל המקורות שלהם מקצוות שונות של העולם וההשפעות שלהם על הגוף אחרות לחלוטין. סין נחשבת למקור הראשוני, יש סיבה בגללה אנחנו קוראים לזה דיקור סיני, אבל לפעמים קורה לי שמטופל או מטופלת מבקשים ממני להסביר מה אני עושה במהלך הטיפול ואני ממש לוקח אותם לטיול מסביב לעולם:


כאן ברגל זה דיקור סיני קלאסי.


ביד וברגל הנגדית זה דיקור טאיווני.


במצח דיקור יפאני.


בראש דיקור קרקפת.


בשריר דיקור מערבי.


באוזן דיקור צרפתי.


והקינזיו טייפ שאני מוסיף בסוף הוא ממוצא יפאני אמריקאי, אבל לא אדבר על זה כאן, כי זה לא דיקור (אתם יכולים לקרוא אל זה עוד כאן -לינק)


תוך כדי הכתיבה אני כבר רואה את היעדים שלי לעתיד, כמו דיקור סוג'וק קוריאני, שיטות סיניות סודיות שעוברות מאב לבן או אפילו לחפש ולמצוא גם שיטות מאפריקה או דרום אמריקה הרחוקות.

בעצם, זה היופי שלנו כאן בישראל. קיבוץ הגלויות, השילוב של מזרח ומערב יחד כדי להגיע לסינרגיה, לשלם שטוב יותר מסך חלקיו ולהצלחות ברמה עולמית.


יש מטפלים שיעדיפו לא ללמוד כל כך הרבה שיטות, לדבוק בדרך אחת וללכת איתה עד הסוף. גם אני הייתי ככה בהתחלה, אחרי השלמת הבסיס של הרפואה הסינית ב4 שנים של לימודים עברתי ללמוד את הדיקור הטאיווני, שבאותה תקופה נראה לי כמו הדיקור השימושי ביותר. מדי פעם מצאתי את עצמי קורץ לפה או לשם עם איזו נקודה של דיקור אוזן או דיקור קרקפת עד שהגעתי להבנה שכדאי להשתמש בשיטות האחרות יחד ככלל הטיפול ולא רק כקישוט או נגיעה. בסופו של דבר, ברגע שמטופל כבר שוכב על המיטה עם מחטים ונח למשך כמה דקות אפשר לנצל את הזמן ולהשתמש בכמה וכמה שיטות באותה הזדמנות. הן לא מפריעות אחת לשניה, להיפך, יש פעמים בהן הן יעבדו אפילו טוב יותר יחד ויש פעמים בהן שיטה מסויימת תתאים יותר משיטה אחרת.


כמו שכתבתי קודם, לאדם מן המניין זה יראה כאילו אני פשוט עושה דיקור סיני בלי שום הבדל בין שיטה לשיטה, אבל כשנכנסים יותר לעומק אפשר לראות את ההבדלים, לפחות מהצד של המטפל.


  • הדיקור הסיני הקלאסי (TCM) הוא שיטה בסיסית מאוד, למען האמת,יכול להיות קשה מאוד להשתמש בכל שיטה אחרת אם לא לומדים קודם את הבסיס. בין אם אתם מגיעים אלי לטיפול או אל מטפלים אחרים תמיד תוודאו שלמדו לפחות 4 שנים במכללה מוכרת, חברות באיגוד הרפואה הסינית בישראל זה עוד בונוס שעוזר לכם לדעת שהמטפל עבר את ההכשרה המתאימה. תשאלו ובקשו לראות תעודות, בלי להתבייש. זו הדרך היחידה לדעת שלא תקבלו טיפול ממישהו שלמד קורס של חודשיים והתחיל לטפל על דעת עצמו. הדיקור הסיני יכול לעזור למגוון רחב של בעיות, הוא בעצם דואג יותר לאיזון של המטופל עצמו וכך פותר את הבעיה. זה בעצם היתרון של הרפואה הסינית על פני הרפואה המערבית, כל אדם הוא עולם שלם בפני עצמו. יכולים להיות שני מטופלים עם בעיה זהה, אבל מבחינה סינית יהיו להם אי איזונים שונים והטיפול יראה אחרת, לעומת רופא רגיל שיתן לשניהם את אותה תרופה שאולי תעזור למישהו אחד, אבל לא לאחר. אני בטוח שאתם מכירים מישהו שלקח תרופה וזה לא עזר לו בכלל לבעיה ממנה סבל, למרות שזו תרופה מוכרת שעזרה להרבה אחרים. עכשיו אתם יודעים מה הסיבה.

  • הדיקור הטאיווני של מאסטר טואנג זו השיטה בה אני משתמש הכי הרבה, אני אוהב אותה מאוד כי היא באמת משלבת את העולם הסיני והמערבי יחד. לדיקור הסיני יהיו נקודות שיעשו משהו כמו "לחזק את הצ'י של הכליות" לרפואה המערבית תהיה אפשרות לאבחן פריצת דיסק ולנסות לטפל בה באופן כזה או אחר והדיקור של מאסטר טואנג יהנה משני העולמות, יהיו לו נקודות שיוכלו לטפל בפריצת דיסק שנובעת מחולשת כליות, נקודות אחרות שיפתרו את זה מחבלה פיזית או כאלו שיפתרו את זה מכל חוסר איזון אחר. זו הסיבה שאני אוהב להשתמש בשיטה הזו, במקום ללכת את כל אורך המסלול מההתחלה לסוף או מהסוף להתחלה אני מתחיל בשני הצדדים ונפגש באמצע.


  • דיקור הקרקפת היפאני YNSA זו שיטה יחסית פשוטה שלמדתי משיתופי פעולה עם מטפלים אחרים. בימינו אני פשוט לא מאמין איך לא השתמשתי בה קודם. יש לה יתרונות מאוד גדולים לעומת שיטות אחרות. היא מעולה בלתת פתרון לבעיות נוירולוגות. כלומר, אם יש למישהו כאבים בזרוע, אבל הם נובעים מאיזו פגיעה עצבית בצוואר, דיקור קרקפת יפאני תהיה ברירת המחדל שלי. זה יכול גם ממש לשמש בתור אבחון, לפעמים מטופלים מגיעים ללא ידע מה גורם לבעיה, עוד לפני שהלכו לצילומי רנטגן או אבחונים מערביים ולפי השפעת השיטה והתוצאה בהקלה על הכאב, אפשר לדעת מראש אם הבעיה עצבית או מכאנית. אחד הדברים הכי מדהימים בשיטה הזו הוא שההקלה שלה היא מיידית. אפשר לנסות לבצע תנועה שכואבת לפני הדיקור, לנסות שוב כשהמחט במצח ולגלות שטווח התנועה עלה ורמת הכאב ירדה. אני מקדים תרופה למכה ויודע שמחטים במצח זה דבר שנשמע מאוד מפחיד, אבל דיקור יפאני הוא שטחי וקליל מאוד. מבטיח שזה לא כואב כמו שאתם מדמיינים.


  • דיקור הקרקפת אמנם פותח גם הוא בסין, אבל הוא שיטה נפרדת. גם כאן, בדיוק כמו הדיקור היפאני זה נשמע מפחיד כי הוא עובד עם השפעה על המוח, אבל המחטים לא מגיעות למוח, הן לא יכולות לעבור דרך הגולגולת וזה בטוח לחלוטין. הרעיון של השיטה עובד לפי אזורים שונים של השפעות במוח והיא יכולה לעזור לבעיות נוירולוגיות שונות. שיווי משקל, רעידות, שיתוקים, נימולים, כאבים. כל מיני דברים שיכולים להתחיל אחרי שבץ מוחי למשל. חשוב לציין שרק בתחום של דיקור הקרקפת יש יותר מ10 שיטות שאני שמעתי עליהן, אני משתמש בשתיים או שלוש מתוכן. שוב אנחנו עדים להבנה שאין גבול ליכולות והשיטות של הרפואה הסינית.


  • הדיקור המערבי, או הדיקור היבש הוא סיפור אחר לגמרי, כתבתי עליו פוסט שלם (אצרף לינק בסוף העמוד) ואתם מוזמנים לקרוא עליו. הוא יעיל מאוד לטיפול בכאבים של שרירים ולמרות שיכול להיות יחסית כואב יותר מאחרים, אם מבצעים אותו נכון וטוב הוא יכול לפתור בעיה בו במקום. אין דבר שמספק אותי יותר מלראות מישהו שנכנס לקליניקה עם צוואר תפוס, להבין בדיוק מאיזה שריר נובעת הבעיה, לדקור אותו בדיקור מערבי ולשחרר את הכאב באותו רגע.


  • הדיקור הצרפתי הוא בעצם דיקור האוזן בו אנחנו משתמשים. אני לא בטוח מה הסיבה, אבל הרבה פעמים מטופלים נרתעים כששומעים שדוקרים גם את האוזן. מדובר על הסחוסים החיצוניים של האפרכסת ושוב, כמו בכל השיטות האחרות, זה לא כואב ובטוח לחלוטין כל עוד המטפל שלכם למד את השיטה כמו שצריך ויודע בדיוק מה לעשות. הסיפור של דיקור האוזן הוא נובלה בפני עצמה. רופא בצרפת גילה, חקר והתנסה בתופעות כאלו ואחרות שנפתרו על ידי טיפול באוזניים, אלו היו תרופות סבתא, כמו צריבות, שימוש בלחץ של גרגרים או אפילו צבעים באזורים שונים של האוזן כדי לפתור כאבים של הקרנת כאב מהגב לרגל בגלל לחץ על עצב האישיאס בעמוד השדרה למשל. עם הזמן הוא עבר לשימוש במחטים שעשו את העבודה הכי טוב ופרסם מאמרים עולמיים בהם שיתף את הממצאים שלו. ברגע שבסין ראו את המאמרים הם טענו שהוא לא גילה שום דבר ושכל הידע הזה היה קיים כבר ברפואה הסינית. לדעתי, זה בולשיט. יש נקודות סיניות קלאסיות באוזניים, זה נכון. אבל הנפח והתגליות שהתגלו בצרפת נותנים, לפחות מבחינתי, את הכבוד והשם של הדיקור כדיקור צרפתי. היתרון של הדיקור הזה הוא שהוא מודרני, יהיו שם באמת נקודות ספציפיות לטיפול בסטרס למשל או אלרגיות או כתף קפואה. דברים שכדי לטפל בהם עם רפואה סינית יהיה צורך בתרגום לשפה והשיטה הסינית שמהניסיון שלי אולי תביא תוצאות פחות טובות מדיקור אוזן, לפחות בטווח המיידי.


השיטות עליהן כתבתי אלו השיטות בהן אני משתמש נכון לעכשיו, שנת 2022. אני מאמין שאם תבואו אלי לטיפול בעוד כמה שנים יהיו שיטות נוספות ומוצלחות אפילו יותר. אין גבול לאפשרות ללמוד ולהתפתח במקצועות הרפואה. חלק מהשיטות שאני משתמש בהן קיימות כבר אלפי שנים וחלק פותחו במאה השנים האחרונות. אפשר רק לדמיין איזה תגליות נמצא בעתיד עם טכנולוגיות כמו לייזר או גלים אלקטרו-מגנטיים. והכל רק כדי להגשים את החלום ולעזור לכמה שיותר אנשים להתחיל את היום עם חיוך.


מוזמנים להגיע לטיפול של דיקור מסביב לעולם.

054-6416632

ברק.


לינקים לקריאה נוספות:








109 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page