top of page
  • תמונת הסופר/תברק גומבוש

האם הרפואה הסינית היא פלצבו?

עודכן: 16 בינו׳ 2019



האם הרפואה הסינית היא פלצבו?

המילה פלצבו מגיעה מלטינית, הפירוש המילולי שלה הוא "אשביע רצון", אבל הכוונה בביטוי "אפקט הפלצבו" היא לכך שחולה מקבל טיפול דמה, שלא באמת אמור לעזור, ובכל זאת מרגיש הקלה והצלחה.

לאחרונה עיתן מפורסם בארץ שלא אציין את שמו החליט לפתוח קו חזית, ככל הנראה במימון של מכון עם אג'נדה מסויימת ואינטרס להנמיך את הפופולריות של הדיקור הסיני שעלתה בשנים האחרונות, ושחרר שורה של כתבות הכפשה וסרטוני אנימציה שטוענים כי הרפואה הסינית היא אפקט פלצבו אחד גדול ושמחקרים מוכיחים שהיא לא עובדת.

אולי זה נכון, אולי לא. אבל השאלה האמיתית היא – האם אכפת לנו?

לפני בערך 1300 שנה, על ראש הר לינגיון ליד מחוז גוויג'ואו שבסין, היה מקדש של נזירים בודהיסטים, בקרבת המקדש נפגשו 3 נהרות גדולים ובמקום ההצטלבות, המים שצפו וגעשו כך שהיו במקום המון אסונות שיט ואנשים רבים נפגעו. אחד הנזירים שהיה גם אב המקדש החליט לחצוב בהר פסל בודהה גדול שישקיף על הנהר, ישמור עליו רגוע ועל האנשים בחיים. אחרי עבודה קשה של חציבה וסיתות הפסל היה מוכן. בסיום העבודה נהר באמת נרגע! נשמע לנו מטופש לא? למה שפסל לצד הנהר ישנה את התנהגותו? הנזירים המשיכו להאמין שבודהה מגן עליהם, אבל במשך השנים הבינו שהסיבה האמיתית להישג היא שהחציבה של הפסל הפילה אבנים רבות אל תוך המים ובכך שינתה את מסלולי הזרימה והרגיעה את הנהר. (אגב, הסיפור אמיתי, כיום זה הוא פסל הבודהה הגדול ביותר בעולם שחצוב באבן)

אז מה המסקנה מהסיפור? האם בודהה קיים? האם כל מה שהיו צריכים לעשות זה לדרדר אבנים אל המים? האם היו חושבים לעשות זאת בלי הרצון לבנות את הפסל?

העניין הוא שהסיבה לא באמת חשובה, אלא התוצאה. ואותו דבר גם עם הרפואה הסינית וגם עם ניסויי פלצבו של הרפואה המערבית. אם אתם לא מכירים את העניין, יש ניסויים של תרופות כל הזמן, לוקחים קבוצת מחקר, למחלת הסכרת למשל, לחצי מהם נותנים תרופה נסיוניות ולחצי השני נותנים כדור דמה (מעט בצק שנראה כמו כדור אמיתי) אבל לא מגלים להם את זה. בחלקים נרחבים בהמון ניסויים כאלו, התרחש שיפור גם אצל המטופלים שלקחו את הכדור המזוייף, בגלל זה אנחנו בכלל מכירים את המושג "אפקט הפלצבו" – כי יש משהו באפקט שלו שמשפיע.

ותארו לכם שהייתי אומר שיש תרופה לסכרת והיא אפילו לא כוללת חומרים כימיים שיוצרו במעבדה. זה חלום! וזה עובד טוב כמו תרופה אמיתית!

הניסויים אותם ערך המכון המכפיש כללו ניסוי דומה לניסוי עם של הרפואה המערבית עם התרופות – לקחו קבוצת מחקר, של כאבי גב נגיד, דקרו אנשים בנקודות הדיקור הנכונות, ודקרו אחרים בנקודות אחרות, התוצאות הראו שבשני המקרים היה שיפור ובמקרים של הדיקור הנכון היה שיפור טוב יותר. מסקנות הניסוי הגדירו את הדיקור כ"אפקט פלצבו", הרי בשתי הפעמים נראה שיפור וזה מה שניסו להוכיח. אבל הם לא התייחסו לכמה עובדות, קודם כל, הדיקור הנכון באמת עבד טוב יותר! אז מה אם גם שני עבד, קורה אותו דבר בכל ניסוי של חברות התרופות. דבר נוסף הוא שהרפואה הסינית לא מטפלת בתופעה (כמו כאבי גב, או ברכיים או תסמונת המעי הרגיז) אלא באדם (כמו איציק, יואל או חנה), ולכן שני מטופלים שונים עם אותה בעייה יכולים להיות מטופלים עם נקודות שונות שמתאימות להם יותר. דבר אחרון הוא העובדה שהרפואה הסינית היא רפואה שמתפתחת ומתגלות נקודות דיקור חדשות כל הזמן, אולי בזמן הניסוי פגעו בנקודות סודיות שעדיין לא התגלו? אי אפשר לדעת.

אני אדם ספקן מטבעי, כבר כשהייתי סטודנט ורק התחלתי לטפל, רציתי לבחון את העניין בעצמי. באותו זמן היה לנו בחבר'ה חבר שהיה עצבני ורגזן במיוחד בגלל פרידה מצערת מבת זוג ולמזלי באותו זמן החלו לו גם כאבים במרפקים. הצעתי לו לבוא אלי ושאנסה לעזור לו עם דיקור.

הוא הגיע למספר טיפולים, בכל פעם סיפרתי לו שאני מתכוון לטפל לו בעניין המרפקים ובעצם דיקרתי אותו לאיזון הנפש והרגעה. אחרי סדרת טיפולים הוא שוב חזר אלי ואמר "נראה לי שיש לך עוד זמן ללמוד איך לטפל במרפקים, כי יש רק שיפור קל וזה עוד לא עבר לגמרי" באותו זמן שאלתי אותו אם חוץ מהמרפקים הוא חש שינויים אחרים בגוף או בחיים והוא ציין שהוא מרגיש הרבה יותר רגוע ומשוחרר. חייכתי לעצמי וראיתי שהטיפול הצליח גם בלי השפעה פסיכולוגית. (אגב, יוני, סליחה שאתה שומע על זה ככה).

אני יכול לכתוב כאן עוד רבות, גם על זה שדיקור משפיע לטובה על בע"ח שאינם מבינים פסיכולוגיה או אפקט פלצבו, או לספר על כל מיני ניסויים שערכו והגיע לתוצאות חד משמעיות לגבי היכולת של הרפואה הסינית לעזור. אבל אני לא באמת צריך לעשות את זה, אני רואה בעצמי הצלחות בכל יום בקליניקה ולא אכפת לי אם הן בגלל פלצבו, צ'י, בודהה או מלאכים.

העיקר שאנשים מרגישים טוב יותר!

לינקים להרחבה:

פסל הבודהה הענק בלשאן:

מחקרים שמוכיחים את יעילות הדיקור להרגעת ומניעת מיגרנות:

מטופלים שמספרים על כך שהטיפול שלי עזר להם:


81 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page