top of page
  • תמונת הסופר/תברק גומבוש

דרקונים

עודכן: 1 בינו׳ 2020



הדרקון הוא סמל שמאוד מזוהה עם רפואה סינית ועם התרבות הסינית בכלל. יצור מסתורי ומרתק שיכול לעורר המון שאלות ולתת לדמיון להשתולל, הדרקון מוגדר כחיה מיתולוגית, כלומר לא קיימת במציאות, אבל מה אם אגיד לכם שאתם יכולים לפגוש דרקון מתי שרק תרצו? השאלה האמיתית היא אם תצליחו לחזור ולספר על זה.

הסיכוי הטוב ביותר שלנו לראות לטאה ענקית ואימתנית במציאות היה אם היינו חיים בעולם לפני 65 מליון שנה, כשהדינוזאורים עוד הלכו על כדור הארץ. ועם זאת עדיין יש להם עדויות – עצמות ומאובנים. המילה הסינית גם לדינוזאור וגם לדרקון היא "לונג", ולכן הסברה הכי רווחת היא שבעבר הקצת פחות רחוק, אנשים מצאו עצמות של יצורים גדולים עם שיניים מפחידות, לא ידעו להסביר אותם והמציאו סיפורים שכנראה קצת פחות מדוייקים מהמציאות, בין אם זאת שושלת קיסרות סינית ששייכה את הכוח של היצורים המרשימים אליה ובין אם זה אביר שרצה להלל את שמו וסיפר שנלחם ביצור כוחני כדי להציל נסיכה.


אוקי, אז לטאות ענקיות זה מתקבל, אבל מאיפה נוספו החלקים של יריקת האש והיכולת לעוף? כנראה שגם כאן הסיפורים הומצאו כתגובה על תופעות משונות שלא נמצאו להן תשובות "כוכבים נופלים" או כוכבי שביט כמו שנכון יותר להגיד. בעבר הייתה פחות תאורה מלאכותית בלילות ולכן ניתן היה לראות הרבה יותר כוכבים בשמיים (כל מי שהעביר לילה במדבר יודע על היופי הזה, ומי שעדיין לא עשה את זה אז קדימה!) לפתע בין הכוכבים הדוממים נראה עצם טס במהירות ומשאיר מאחוריו שובל של אור, כנראה ששיכו את התופעה ליצורים דמיוניים שהשתלבו לבסוף עם הדרקונים.

אם כבר מדברים על שילובים, הדרקון היה הסמל של הקיסר הצהוב, שהיה מקושר מאוד לעולם של רפואה סינית, דיקור סיני והשאיפה לבריאות ושלמות, אבל גם היה קיסר יוצא דופן במנהיגות וההישיגים שלו. חלק מהאגדות סיפרו שהקיסר הצהוב הגיע מהשמיים בתוך פה של דרקון כדי להנהיג את סין המאוחדת ומשם קיבל את הסמל (אגב, יש הטוענים שהקיסר הצהוב באמת הגיע מהשמים, אבל לא בדרקון אלא בחללית ושהוא בעצם היה חייזר, אבל זה סיפור לפעם אחרת). הרעיון של הסמל הדרקוני לאנשים שפחות מאמינים בקסמים וחיות מיסטיות לדעתי מעניין יותר. לכל מחוז בסין הייתה חיה שסימלה אותו, ובכל פעם שהקיסר הצהוב כבש ושלט על אזור, הוא שילב את מאפייני החיה אל הסמל שלו כדי ליצור אחדות ולייצב את סין המאוחדת, וכך לבסוף נוצר יצור מוזר עם גוף נחשי, קשקשי דג, קרניים של צבי, רגליים של עוף דורס ועניים גדולות ומפחידות. אבל רק בציורים כמובן.

דרקון ציורי כמו של הקיסר הצהוב או מהאגדות של האבירים לא נוכל לראות במציאות, אבל כן אפשר לראות את "דרקוני הקומודו" שהם פשוט לטאות גדולות עם שם מרשים, בעברית קוראים להן "לטאות כוח". אפשר למצוא את הדרקונים האלו בסביבה הטבעית שלהם באינדונזיה. היו מקרים שהם תקפו בני אדם בעבר, אז אל תשכחו לבדוק שסעיף "תקיפת דרקון" נמצא בחוזה הביטוח שלכם.


ברפואה הסינית קיים "צמח מרפא" בשם "לונג גו", שיכול להרגיע, לעזור לספיגת נוזלים ואפילו לטפל בפצעים שלא מחלימים. אנחנו כבר יודעים ש"לונג" זה דרקון, הכוונה כאן היא לעצם של דרקון, ככל הנראה השתמשו בעבר בעצמות דינוזאורים כחלק מפורמולות הצמחים הסיניות ובשלב כלשהו – תנשמו עמוק – עברו להשתמש בעצמות של כלבים במקום. עד היום כשמשתמשים ב"לונג גו" בפורמולה זה ככל הנראה עצם של בע"ח נפוץ יותר כמו כלב. אבל! לפני שאתם פוסלים את הרפואה הסינית ושימוש בצמחי המרפא שלה, כאן בישראל (ובטח בירושלים) החברות להכנת וייצור פורמולת הצמחים כשרות לחלוטין ולכן חומרים מסויימים בכלל לא חלק מה"תפריט" שלהם כמו עצמות של בע"ח, חרקים או צואה של חיות מסויימות. אם לקחתם פורמולת צמחי מרפא ממני, אל תדאגו, היא לא מכילה בתוכה לא דרקון ולא כלב, יש לנו צמחים אחרים שבאמת באו מעולם הצומח ומביאים לתוצאות דומות לתרומה של "לונג גו" לפורמולה.


מקווה שלמדתם קצת והתעניינתם, אני מאוד אוהב את התרבות הסינית והמאפיינים שלה והדרקון הוא חלק בלתי נפרד ממנה. אגב עוד בונוס קטן: לדרכון שאנחנו מחתימים בשדה התעופה אין שום קשר לדרקונים, הוא קרוי ככה מהשורש של "דרך".

ברק גומבוש מטפל ברפואה סינית בירושלים ורמת גן.


264 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page