top of page
  • תמונת הסופר/תברק גומבוש

יובש - לחות והגבול הדק בינהם

עודכן: 16 בינו׳ 2019



בשבוע האחרון, יצא לרבים מאיתנו לסבול מתופעות של יובש, שפתיים סדוקות, עור מתקלף ויבש, קשקשים, כפות ידיים מחוספסות וכו'.

אני מניח שברור לכולם שמזג האויר הקר והיבש הוא הגורם העיקרי לעניין. אבל איך זה עובד? איך הסינים ראו את זה? ולמה על חלק מהאנשים זה משפיע ברגע, על חלק רק מאוחר יותר ולחלק אין תופעות יובש כלל וכלל?

אז כמו כל דבר בעולם, גם את היובש והלחות חילקו הסיניים ליין ויאנג (כדי לשמוע עוד על החלוקה ליין ויאנג לחצו כאן) אבל בניגוד לדברים ברורים כמו חום וקור או חושך ואור, לא הכי ברור לנו ה"מערביים" מה הוא היין ומה הוא היאנג על סקאלת היובש-לחות. בתור מטפל זה יחסית ברור לי: היובש הוא יאנגי והלחות יינית. קודם כל מכיוון שאין מקריות בשמות שבחרו הסינים לתיאור תופעות, והמערכת בגוף שמאזנת את את היובש נקראת "יאנג מינג" וזו שמאזנת את הלחות נקראת "טאי יאנג", וגם כי הלחות הרבה יותר שוקעת, כבדה וחומרית מיובש – יותר מזה, לשון יבשה ומחורצת יכולה להצביע על אי איזון של חוסר יין בגוף בגלל העדרות חומר.

אז כמו שאמרתי הסינים שייכו שתי מערכות לאיזון של הלחות והיובש בגוף. במצב מאוזן הן צריכות לשמור על רמת לחות נכונה של העור, השיער, השפתיים ואפילו הפעולות הפנימיות של הגוף. התופעות שאנחנו חווים עכשיו הן תוצאה של מזג אויר קיצוני שמשפיע באופן חיצוני על הגוף, מייבש אותנו ובמקרה שהמערכות האלו חלשות אצלנו (כתוצאה מתזונה לקויה, או חוסר מזל גנטי למשל) נסבול מכל תסמיני היובש המרגיזים.

כמובן שחוסר איזון יכול להשפיע לשני הכיוונים, יהיו כאלו שהגוף שלהם יושפע בקלות מהיובש החיצוני וכנגדם יש כאלו שאפילו לא יבינו על מה כל המהומה, אלו אנשים שהמערכת שלהם נוטה אל הצד הלח יותר. אז אמנם באמת היובש החיצוני לא ישפיע עליהם לרעה ואולי אפילו יאזן אותם קצת יותר, אבל אלו אנשים שבמצב רגיל סובלים מ"תסמיני לחות" שונים כמו, שיער שמנוני, ליחה ונזלת כרוניים, צואה רכה ורבה או אפילו תחושת כבדות ותשישות. במקרה ש"טיפוס של לחות" יגיע לתל אביב ביום קיצי ולח התופעות שלו יחמירו ועלולת להופיע אצלו "מחלות לחות" כשאצל "טיפוס של יובש" לא יהיה שום הבדל. בטח אתם מכירים מישהו כזה שלא סובל את תל אביב בגלל הלחות או משהו בסגנון.

יש סיפור סיני (אמיתי! לא משל!) על כך שפלשו יורדי ים יפאנים על חופי סין ומיררו את חיי התושבים עד שהם פנו אל נזירי השאולין שהתאמנו באומניות לחימה על פסגות ההרים הצוננות וביקשו את עזרתם. הנזירים הגיעו והצליחו להגן על החופים הלחים והחמים מפני הפיראטים, אבל עם הזמן התחילו להרגיש רע, הבינו שזה נובע מהשפעת מזג האויר הלח אליו הם לא רגילים והתחילו לפתח את הרפואה ל"מחלות הלחות".

אז אחרי כל הסיפור, איך מתמודדים פה בירושלים עם כל היובש הזה באויר?

אני מאמין שכבר שמעתם, או יצא לכם לקרוא כתבות על כך שעדיף לא להתקלח במים רותחים ושכשמורחים קרם לחות או שמן עדיף לעשות את זה בתפיחות ולא בשפשוף שעלול לסדוק את העור, ואפילו על זה שכדאי לשים על הרדיאטור איזו מגבת רטובה או משהו בסגנון.

אבל כל אלו עצות להתמודדות חיצונית בלבד. לחיזוק המערכות בגוף ומניעת התופעות האלו מראש יש לרפואה הסינית מספר פתרונות, בניהם כמובן דיקור סיני, צמחי מרפא, המלצות תזונה וכו'.

מוזמנים להגיע לטיפול ולפתור את תופעות היובש או הלחות ואפילו להימנע מהן בעתיד.

ברק גומבוש, מטפל ברפואה סינית.


449 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page