top of page
  • תמונת הסופר/תברק גומבוש

כאב גב תחתון



הגב התחתון כולל את עמוד השדרה הלומבארי, הסאקרום, מפרק הלומבארו-סקראל, מפרק הסקראל-איליאק, עצם הקוקסיקס והרקמות הרכות מקשרות בינם, כולל שרירי עמוד השידרה הלומברי והדיסקים הבין חולייתיים.

הוא מושפע יותר מלחץ מכאני מאשר כל מקום אחר בעמוד השדרה בגלל משקל הגוף שמונח עליו ולחץ שנובע מתנופה של תנועת הזרועות והכתפיים.

בעלי חיים שהולכים על ארבע סובל פחות מעניין המשקל ועמוד השדרה שלהם עושה פחות תנועות יחסית לשלנו. בני האדם פיתחו במשך שנים של אבולוציה את החוליות, הרצועות והשרירים הגדולים של האזור הלומבארי, זה חיזק אותו אבל הגב התחתון עדיין לא נמצא במנח המאוזן אליו הוא תוכנן ולכן נוטה להיפצע.

בגלל הקימור של החלק התחתון של עמוד השדרה , החלק הפגיע ביותר הוא חוליה 5L והסאקרום. רוב התלונות על הגב התחתון קשורות בצורה זו או אחרת לחוליה החלשה הזו.


הרפואה הסינית מתייחסת לגב התחתון כנשלט על ידי מרידיאן מיוחד בשם DU שעובר בעמוד השדרה עצמו ומרידיאן שלפוחית השתן, לא כי יש קשר אליה, פשוט כי זה המרידיאן שעובר דרך הגב כולו.

לאלמנט המים יש קשר גדול לגב התחתון והרגש שקשור למים הוא פחד, לכן מתח בשרירים הגדולים של האזור הלומבארי הוא ביטוי של פחד וחרדה, דבר שיכול להיות גורם חשוב בכאבי גב תחתון.

האקלים הקשור למים הוא קור והגב התחתון נוטה להיפגע כשקר.

אבל לא רק אלמנט המים, גורמי סביבה או רגש ישפיעו עליו. הגב התחתון יכול להיות מושפע גם מדברים טריוויאלים כמו הזדקנות או המצב הגופני שלנו.

הגב התחתון נתון למתח מכאני והוא נפגע מעומס יתר, בין אם פתאומי או לאורך תקופה ארוכה.

בין 65-90% מאיתנו יחוו כאב גב תחתון מתישהו במהלך החיים.

יש המון חוסר הסכמה בין רופאים וחוקרים בעולם לגבי מה הוא הגורם המרכזי לכאבי גב תחתון וזה עדיין לא ברור לגמרי מה הסיבות העיקריות, כנראה כי לכל מקרה יש את הפרטים שלו ולכן קשה למצוא גורם מרכזי אחד.

עוד בעיה היא באבחון ברור של רפואה מערבית. זה לא פשוט למצוא את מקור הכאב בגלל השרירים הגדולים של האזור הלומבארי והפאשיה הצפופה של האזור שמונעת מישוש מדוייק של המבנים העמוקים. וזה גם אזור שמקרין כאב בקלות, כך שלא תמיד המקום הכואב הוא המקום הבעייתי.

הדמיות מודרניות כמו CT וMRI יכולות לדייק הרבה יותר את האבחון של בעיות דיסקים, ובכל זאת מקרים רבים עדיין נשארים לא ברורים.

דיקור סיני יכול לעזור מאוד לטיפול בגב התחתון, גם למקרים בהם טיפולים מסוגים אחרים לא הצליחו. ככל הנראה אחת הסיבות לזה היא שהדיקור המסורתי משפיע על הגב כמכלול ומטפל בכל הרקמות, בניגוד לרפואה המערבית שמטפלת מקומית ברקמה ספציפית פגועה.

אוסתיאופתים וכירופרקטורים משתמשים בהמון מניפולציות על המפרקים של עמוד השדרה כדי לטפל בו וזה מדגיש את החשיבות של המפרקים האלו בגרימת כאבי הגב התחתון. מומחים אחרים נותנים יותר חשיבות לדיסקים שנוטים להיסדק, מה שנקרא בשפת העם "פריצת דיסק".

כשיש בעיה בעמוד השדרה הכאב יהיה לרוב אקוטי, מוחמר בתנועה, במיוחד כשמתכופפים לפנים או לצד וכשמסתובבים לצד הפגוע. הכאב יכול להקרין דרך הגב התחתון לישבן ולירך. הוא מוחמר בישיבה ומוקל בהליכה. תהיה רגישות לאורך המפרקים הפגועים ומגבלה בתנועה.

ככל שאנחנו מתבגרים הדיסקים משתנים. הגרעין נהיה קטן ויבש יותר, פחות אלסטי ויותר סיבי. הסיבים נהיים עבים וחזקים יותר, הם מגיעים לשיא הכוח בסביבות גיל 30. אחרי זה הם נוטים להיסדק, אבל זה לא תמיד יגרום לכאב, יכול להיות שהדיסק שלי ושלך פרוץ ממש עכשיו ואנחנו אפילו לא מרגישים את זה.

כאב מפריצת דיסק יכול לקרות מנזק לדיסקים עצמם או לחץ מדליפה של נוזל הדיסק שמפריע לרקמות הסובבות אותו. כמובן שהפרעות מדלקת שנגרמת כתופעת לוואי קשורות גם הן לגרימת הכאב. הכאב הראשוני שנמשך 12-24 שעות הוא תוצאה של התפתחות דלקתית.

אם הפריצה מפעילה לחץ על עצב השדרה או שורש העצב אז יכולות להיות גם תחושת נימול או חולשה מוטורית.

כאב מהפריצה לרוב מקרין לפי העצבים שנפגעו. לדוגמא מחוליות 5L-1S הכאב המקרין למטה מאחורי הירך (כאב שמוכר בשם סכיאטיקה על שם העצב שעובר שם). החומרה והמיקום של הכאב כמו סימפטומים נוספים תלויים במיקום המדוייק והמידה של פריצת הדיסק.

פגיעת דיסק היא הסיבה הנפוצה ביותר לסימנים נויירולוגיים כמו הירדמות, או תחושת שריפה ברגל. דבר אחר שנפוץ בהשפעה על העצבים האלו ועלול לגרום לטעות באבחון וטיפול לא נכון נקרא סינדרום פריפורמיס. במקרה שלו לא יהיה כאב בגב התחתון (למרות שלפעמים הוא לא קיים גם במקרים של פריצת דיסק) והכאב יתמקד בישבן ולא נמוך יותר.

הריפוי של פריצת דיסק הוא תהליך שקורה באופן טבעי תוך כמה שבועות במהלכו נספגים חומרי הגרעין ומתרחש תיקון של רצועות שנזוקו וקרעים של סיבי מעטפת הדיסק. זה לרוב מספיק כדי להקל את הלחץ והכאב של הרצועות או שורש העצב.

דיקור סיני יכול להשפיע לטובה על התהליך הריפוי הזה ולזרז אותו בנוסף ליכולת שלו לשכך כאב.

כלים נוספים כמו קינזיו טייפ, כוסות רוח או מוקסה יועילו מאוד גם הם.

יצא לי לפגוש כמות גדולה מאוד של מטופלים שסובלים מכאבי גב, מכל מיני סיבות. בין אם הן ידועות ואובחנו כראוי בבדיקות מודרניות או בין אם הגורם לא ברור, יצא לי לעזור להם מאוד. חלקם לא יכלו אפילו לקום מהמיטה מרוב כאב ולכן הגעתי עד אליהם כדי לעזור.

אם אתם או הקרובים אליכם סובלים מכאבים מכל סוג ומכל סיבה תנו לי את האפשרות לעזור לכם.

054-6416632 ברק.

214 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page