top of page
  • תמונת הסופר/תברק גומבוש

למה מצות גורמות לעצירות ואיך פותרים את זה

עודכן: 1 בינו׳ 2020



אביב הגיע, פסח בא ואיתו גם המצות. יש כאלו שאוהבים אותן, יש כאלה שלא סובלים, יש כאלו שאוכלים אחת או שתיים ויש כאלה שמעמיסים. אז מה שונה בפלא המרובע הזה שדווקא הוא כן גורם לעצירות והלחם אותו הוא מחליף לא עושה זאת?

האם זה קשור באמת לתהליך ההחמצה?

אולי זה קורה בכלל בגלל הדברים מהם אנחנו נמנעים במהלך החג?

אולי זה קשור גם לעובדה שכמו בכל חג יהודי אנחנו ממלאים את הבטן שלנו בתפוסה של 150% במקרה הטוב?

הסברה הרווחת היא שזה קורה בגלל יובש, קמח המצה יבש יותר מהקמח הרגיל והוא מחבל בתנועה התקינה של המעיים. דוגמא נחמדה לזה יכולה להיות הכנה של טחינה בבית, אם שמים המון טחינה גולמית יבשה ומעט מים, קשה מאוד לערבב אותה, התנועה איטית יותר והכל נדבק לקערה ולכפית, אבל ברגע שמוסיפים מספיק מים, הכל מתרכך ומסתכך, התנועה מתחדשת והפעולה מתבצעת בקלות. אז כן, מומלץ לשתות יותר מים בפסח, מה שיקל על העצירות והנפיחות בבטן וגם יכין אותנו לקיץ החם של ישראל שהולך ומתקרב אלינו.

אז איך פותרים את העצירות הזאת?

קודם כל, כאמור, מרבים בשתיית מים, כמו תמיד עדיף פשוט מים, משקאות מומתקים מוגזים יכולים לגרום ליותר גזים במערכת העיכול וגם ככה העצירות גורמת לשגשוג של חיידקי המעיים, דבר שיכול לגרום לנפיחות עם ריח לא נעים בכלל.

אוכלים יותר ירקות ופירות, גם הלחות והמיימיות שלהם מרככים את המעיים וגם הסיבים התזונתיים שלהם מסייעים לעיכול תקין. פירות הקיץ ידועים ביכולתם לזרז פעולות מעיים ואפשר כבר למצוא אותם על המדפים. סלק, דרך אגב מעולה גם הוא למטרה והוא טעים בלי קשר לעניין.

מרבים בפעילות גופנית, התנועה של הגוף משפרת גם את תנועת המעיים, כנראה שלימי החופש גם יש השפעה על העצירות שאנו חווים בפסח, אפשר לחזור לרוץ, לקפוץ, לתזז ולרקוד וכך גם הבטן שלנו תתעורר ותחזור לשיגרה.

ואיך הרפואה הסינית יכולה לעזור לנו?

דיקור סיני בהחלט יכול להשפיע על פעילות העיכול שלנו ולווסת אותה. הוא יכול לעזור לנו גם במקרים של עצירות טורדנית וגם במקרים של שלשולים בלתי פוסקים.

בנוסף יש גם פורמולות של צמחי מרפא שיכולות לעזור לבעיות עיכול, וכאן נכנס החלק היפה ביותר של הרפואה הסינית: ההבדל בין אדם לאדם, הגורמים לבעיה שלו והדרך הנכונה לפתור אותה.

אם תלכו לרופא רגיל ככל הנראה הוא פשוט יתן לכם חומרים משלשלים בתקווה שזה יפתור את הבעיה. אם נחזור שוב לדימוי של קערת הטחינה, זה יהיה פשוט כמו לרוקן את תוכן הקערה ולהתחיל מחדש בתיקווה שהפעם תצא לנו טחינה טובה.

הרפואה הסינית מתארת עצירות כתוצאה של דברים שונים. יש עצירות של יובש, עצירות של תקיעות מזון, עצירות של עודף חום או אפילו עצירות כתוצאה מעצבנות. לכל עצירות כזאת יש פורמולה משלה, עם אפשרות לשלב צמחים נוספים שיהיו מותאמים לכל אחד באופן אישי (הרי לכל אחד מאיתנו יש חיידקי מעיים שונים –לחצו כאן כדי לקרווא בהרחבה-). הפורמולה הנכונה יכולה להחזיר את הגוף לאיזון הנכון ואפילו למנוע חזרה של התופעה בעתיד. או באנלוגיית הטחינה, תיתן לנו את המתכון לטחינה המושלמת ותלמד אותנו איך להכין אותה.

דברים נוספים שדיקור יכול להקל עליהם אחרי פסח הם גם תופעת הגזים בבטן, נפיחות ומלאות, עייפות, צרבות, אפילו סיוע בחזרה למשקל תקין ועוד ועוד...

אז, שתו הרבה מים, קומו מהכיסא וזוזו קצת, תאכלו פרי או שניים ואם זה עדיין לא עוזר אתם מוזמנים להגיע אלי לטיפול ולהרגיש טוב יותר בלי יותר מדי מאמץ.

ברק גומבוש – רפואה סינית בירושלים ורמת גן.

***בונוס לכל אוהבי הטחינה***

אם הדימוי של פעילות המעיים להכנת טחינה קצת קילקל לכם את התאבון, קחו כפיצוי את המתכון לטחינה המושלמת:

  • משתמשים בטחינת שמצוייר עליה הגמל

מוסיפים אליה כמות זהה של מים ושל מיץ לימון

  • בלי שום, בלי מלח.

  • פשוט ככה.

  • בתאבון :-)


989 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page