top of page
  • תמונת הסופר/תברק גומבוש

5 דברים שלא ידעת על סמל היין ויאנג

עודכן: 10 בנוב׳ 2020



היין והיאנג ידועים לנו טוב מאוד במערב, אבל האם אנחנו יודעים באמת מה הם מייצגים במזרח הרחוק ואיך הם קשורים לדיקור סיני?

היין והיאנג תלויים זה בזה, אין יין בלי יאנג ואין יאנג בלי יין. ניתן להשתמש בהם לייחוס והשוואה, למשל השמש היא יאנג – חמה, בהירה וגועשת. לעומת הירח שהוא יין- קר, חיוור ושקט.

לשם ההבנה אתן עוד כמה דוגמאות:

יום – יאנג

לילה – יין

קיץ – יאנג

חורף – יין

בחוץ – יאנג

בפנים – יין

חם – יאנג

קר – יין

אנרגיה – יאנג

חומר – יין

אפליקציה – יאנג

סמרטפון – יין

מה שיפה פה הוא באמת היחסות, למשל הים הוא ייני יחסית לשמיים שהם יאנגיים, אבל יכול להיות גם יאנג יחסית לאדמה שהיא יינית יותר ממנו.

אוקי, ואחרי ההקדמה הקצרה הזאת, הנה 5 דברים שכנראה לא ידעתם על היין והיאנג:

1) השם האמיתי של השילוב של יין ויאנג הוא "מעגל טאי צ'י".

כן, אותו טאי צ'י של אומנות הלחימה או התנועה שמוכרת כלכך. אבל בניגוד למה שאתם כנראה חושבים עכשיו, לאומנות התנועה עצמה קוראים טאי צ'י בגלל המעגל של יין ויאנג ולא להיפך, כל הרעיון שלה הוא לאזן בין היין והיאנג דרך התנועות.

2) הצבעים האמיתיים של יין ויאנג הם בכלל לא שחור ולבן.

הם אמורים להיום אדום ושחור, היין שחור והיאנג אדום. במקורות אחרים הם נראו אפילו בצבעים של כתום וירוק זית. זה הגיוני יותר כשמבינים שיש קשר עמוק בין היאנג לאש וחום. הסיבה שבמערב יותר מוכרים צבעי השחור והלבן היא בגלל צבעי הדפוס, כשהסמל הגיע אלינו הוא נשלח בדפוס לא צבעוני ומשם המשיך הסמל להתגלגל בצבעים הללו.

3) הצורה הראשונית של המעגל נבעה מהצל שהטיל שעון השמש הסיני.

השעון היה בנוי בצורה של משולש ישר זוית שיצר את המעגל הספירלי שמאפיין את הסמל עם תנועתה של השמש במשך היום. זה גם מראה את הקשרים של הסמל ליום, לילה, צל ואור.

4) חנוכה חוגג את היאנג

בכל שנה כשאנחנו אוכלים סופגניות ומדליקים חנוכיות אנחנו בעצם חוגגים גם את סיום היין והתחדשות היאנג במעגל. חנוכה נחגג בחורף, 21 בדצמבר הוא היום הקצר ביותר בשנה ומייצג את שיא היין של המעגל השנתי. אפשר להגיד שהנקודה האדומה (לא הלבנה כן?) בחלק השחור של המעגל היא החנוכיה שאנו מדליקים כדי להצית את היאנג מחדש. בתרבויות רבות ברחבי העולם הזמן הזה בשנה מייצג חג של אש ואור, לא רק אצלנו היהודים.

בכלל, כל הרעיון של הנקודות במעגל היין והיאנג מראה לנו שגם בשיא של משהו קיים ההיפוך שלו.

5) רפואה סינית מבוססת על יין ויאנג ואי אפשר להפריד בינהם.

בדומה לכך שבטאי צ'י מנסים לאזן בין יין ויאנג ע"י תנועה, כך עובד גם דיקור סיני או שימוש בצמחי מרפא.

יש נקודות דיקור יאנגיות – על הגב ובצדדים החיצוניים של הגוף, ונקודות דיקור ייניות - בבטן והצדדים הפנימיים של הגוף. הרבה פעמים מאזנים בין נקודות יאנגיות לייניות כדי ליצור הרמוניה של הגוף. יש שיטות טיפול בדיקור סיני שמשתמשות רק באיזון היין והיאנג. אני לא אוהב להסתמך רק על השיטות הללו, אני הרבה יותר פרקטי מרוחני ולעיתים אבחר להשתמש בנקודה שמוגדרת יאנגית במקום יינית אם היא תשמש אותי טוב יותר לטיפול.

מקווה שעזרתי לכם ללמוד דברים חדשים, יש בבלוג עוד נושאים רבים אחרים שבטוח יעניינו אתכם כמו למשל - "5 דברים שלא ידעת על דיקור סיני".

אם יש לכם שאלות נוספות אשמח לענות עליהן,

אני לא רק מטפל ברפואה סינית, אני גם מלמד במכללת רידמן וגם מעביר שיעורים פרטיים והרצאות במקומות שונים.

מוזמנים לשלוח הודעה בוואטסאפ:

ברק - 054-6416632


8,270 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page