top of page
  • תמונת הסופר/תברק גומבוש

5 דברים שלא ידעת על דיקור סיני

עודכן: 11 בפבר׳ 2021



הדיקור הסיני מוכר מאוד במערב, אבל האם אנחנו יודעים באמת מה הוא מייצג במזרח הרחוק ואיך הוא קשור לתרבות הסינית?

כבר מהשם שהודבק לשיטת הטיפול העתיקה "דיקור סיני" אפשר להבין שרמת ההבנה, או ההסתכלות עליה לוקה בחסר.

פשוט ראו מחטים, הבינו שזה הגיע מהמזרח והדביקו לזה את הכינוי הכללי לכל מה שהגיע מאסיה, סיני.

אוכל סיני – זה בכלל אוכל תאילנדי.

כובע סיני – בשימוש יותר בויאטנם.

תה סיני – בכלל מגיע מיפן.

אומנות לחימה סינית – היא קוריאנית.

ודיקור סיני – לא מגיע רק מסין.

אבל היי, יש להם עניים מלוכסנות, אז הם סינים.

אם נסתכל על השם שהסינים עצמם נתנו לדיקור הסיני, נוכל לראות שאנחנו מפספסים חצי ממנה.

אז אחרי ההקדמה הקצרה הזאת, הנה 5 דברים שכנראה לא ידעתם על דיקור סיני:

1) השם הסיני האמיתי של דיקור סיני הוא "ז'ן ג'יו" (针灸 zhēn jiǔ).

אם ניקח את שתי הסימניות האלו בנפרד, נגלה כי ז'ן הוא תיאור של מתכת + צורה, דבר שנשמע מתאים לתיאור של מחט או של דיקור, כי זה באמת מה שזה, אבל יש גם את הסימניה השניה, ג'יו הוא תיאור של אש + הגיה, כלומר אש שיש לה דיבור, אש שצריך להבין, צריך לדעת איך להשתמש בה, והכוונה היא לצמח המוקסה ששורפים ומשתמשים בו כחלק בלתי נפרד מהטיפולים. אם כבר קראתם את המידע על יין ויאנג (לחצו כאן כדי לקרוא) אתם כבר מבינים שגם הדיקור הסיני, כמו כל דבר מהמזרח הרחוק מתחלק ליין ויאנג, המחטים הייניות והחומריות ומנגד המוקסה שמייצרת אש חמה ויאנגית. מבחינת הסינים שניהם חלק בלתי נפרד מהדיקור הסיני, מבחינת המערב מדובר רק על דיקור.

2) לדיקור הסיני יש המון שיטות שונות והמון מקורות שונים.

יכול מאוד להיות שתיגשו לכמה מטפלים שונים עם אותה תלונה וכל אחד מהם ישתמש בנקודות שונות, מחטים שונות ושיטות אחרות לגמרי. זה קורה בגלל שדיקור סיני הוא שם כללי מדי, כמו קורנפלקס לדוגמא, לא כל מה שאנחנו קוראים לו קורנפלקס עשוי מתירס מיובש, המדף בסופר מלא באין סוף קופסאות צבעוניות שלכל אחת מהן יש את הקטע שלה וקורנפלקס הוא השם הכללי שהדבקנו להם. כמה שיטות דיקור נפוצות בישראל הן:

דיקור סיני מסורתי TCM (מאמר מורחב)

שיטת האיזון של ד"ר טאן

האקופנקטורה של מאסטר טואנג (או מאסטר דואנג)

דיקור אוזן (מאמר מורחב)

דיקור יפאני קיקו

דיקור קרקפת יפני YNSA

דיקור קרקפת סיני

דיקור קוריאני (סוג'וק)

דיקור יבש – אפילו שהוא נחשב מערבי (מאמר מורחב)

ויש עוד המון, שיטות של מאסטרים שונים, אסכולות שונות, מחוזות שונים.

אם הלכתם לדיקור אצל מטפל מסויים ולא התחברתם, אל תפסלו מראש את שאר השיטות, לכל אחת יש עולם שלם משלה וכיוונים אחרים.

3) בבתי חולים בסין מטפלים בדיקור סיני ורפואה סינית, אבל לא רק.

שמעתי הרבה פעמים את הביטוי "מילארד סינים לא טועים", גם בהקשר של רפואה סינית. נוטים לקחת את זה לטוטאליות ולחשוב שבסין משתמשים רק דיקור סיני ושהוא הפיתרון לכל מחלה. זה נכון שבבתי החולים בסין יש מחלקות שלמות שמתעסקות רק עם דיקור סיני או צמחי מרפא סיניים טבעיים, אבל יש גם מחלקות אחרות של רפואה מערבית. כן עושים בדיקות דם, כן נותנים אנטיביוטיקה, ואפילו עושים ניתוחים מערביים. למישהו שצריך צינתור דיקור סיני כבר פחות יעזור והוא חייב את עזרת הרפואה המערבית. זה לא מקטין את ההישיגים של הדיקור הסיני, צריך לזכור שרפואה היא מדע שמתקדם ומתפתח כל הזמן, אם נישאר רק בעבר אנחנו לא נתקדם לשום מקום, מצד שני בעולם המודרני והקר של הרפואה המערבית חשוב להכניס גם את הפלפל וההתייחסות האישית מהרפואה הסינית העתיקה.

4) לדיקור הסיני יש סוגי מחטים שונות ומשונות

בעבר הרחוק השתמשו במחטי אבן או מתכת עבה, אבל בימינו המחטים הן דקות, מקצועיות וחד פעמיות. לשיטות דיקור שונות יש העדפה לאורך או עובי מסויים למחטים בהן משתמשים, וגם לכל מטפל יש את ההעדפה שלו. אם יצא לכם להיות אצל כמה מטפלים אולי ראיתם מחטים עם ידיות שונות, יש ידיות כתומות מוזהבות, ידיות כסופות, יותר רחבות, יותר ארוכות וידיות מפלסטיקים צבעוניים. כל ידית שייכת לחברת ייצור מחטים לדיקור סיני ולכל אחת מהן יש את השטיקים שלה. יש מחטים יותר חדות, יש כאלו שעשויות ממתכות מסויימות ויש כאלו שמצופות בסיליקון שמצמצם את הכאב של החדרת המחט לעור. חוץ מההבדל של החברות, יש גם מחטים באורכים שונים למקומות שונים בגוף, מחטים שמחוברות למדבקות, או שאפשר להשאיר בגוף לאורך זמן ואפילו גלגלות מחטים שדוקרות רק לרגע. עולם המחטים של הדיקור הסיני הוא גדול ומגוון.

5) דיקור סיני נחקר כל הזמן.

המסתורין שאופף את הדיקור הסיני מרתק חוקרים ברחבי העולם. עדיין לא התגלו הדרכים המדוייקות בהן משפיע הדיקור הסיני על גוף האדם ובטח שלא על הנפש שלו. יש עדיין חוקרים שחושבים שמדובר על אפקט הפלסבו (לחצו כאן למאמר בנושא) יש כאלו שחושבים שהמחטים רק מסיחות את הדעת מהבעיות של הגוף ויש גם כאלו שחוקרים את ההשפעות הקטנות ביותר של דיקור סיני על רקמות שונות ומנסים לפצח את התעלומה. תשובות מדוייקות לכל השאלות עדיין אין, אבל זה בהחלט עוזר ומפתח את הדיקור הסיני, הקליניקות ויכולות הטיפול. בשנים האחרונות מפתחים כל מיני תחליפים למחטי הדיקור הסיני, לייזרים, גלי רדיו ותדרים למיניהם. יש מקומות בהם כבר התחילו להשתמש בהם, אבל גם שם ברור שלדיקור הסיני הישן והטוב עדיין לא נמצא תחליף.

מקווה שעזרתי לכם ללמוד דברים חדשים, יש בבלוג עוד נושאים רבים אחרים שבטוח יעניינו אתכם.

אם יש לכם שאלות נוספות אשמח לענות עליהן,

ברק - 054-6416632

421 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page